Energidrycker – vad är de bra för?

Tre dödsfall på friska människor och mycket pekar åt taurin, ett ämne som finns i energidrycker. Läs artikeln och tänk efter. Tror du själv att det är något du ”behöver”?

http://www.expressen.se/halsa/varning-drick-inte-for-mycket-energidryck/

Jag hoppas verkligen att forskarna kollar upp det här ordentligt, då de verkar osäkra på om det är farligt eller inte. Jag blir väldigt orolig då många av min tränande kompisar dricker drycken Celcius och andra energidrycker. Jag själv dricker inte energidrycker alls, då jag alltid känt ett obehag. För hur nyttigt kan det vara att hälla i kroppen mängder med onaturlig energi. Trigga igång kroppen då den egentligen kanske behöver vila? Nej, jag vill få min energi från riktig mat och sömn kombinerat med smart träning och ordentlig återhämtning. Vad är det för fel med det? Visst vill alla att träningen ska gå lite smidigare, lite lättare och ge snabbare resultat. Men vet ni vad, träning är ett långsiktigt arbete och inget som man ska forcera. För det tror jag mer skadar än hjälper kroppen. Det tar olika lång tid för oss alla att komma i form och vi är alla olika och kan inte ha samma kostschema.

Jag tränar mer än vad en normal person gör och de stora mängder mat jag äter räcker till. Vissa dagar är jag mindre pigg och det kan ju bero på olika saker, men då tar jag hellre en extra banan. Ibland får jag fundera över om det är något som jag behöver ändra på, kanske behöver jag sova en timme extra ibland, eller bara ta ett extra mellanmål (då i matform). När jag tränar äter jag tre gånger så mycket mat som när jag tränar vanligt. Jag har inget fokus på fettförbränning eller min vikt. Så länge jag känner att kroppen mår bra och att jag bygger de musklerna som jag behöver för att dansa, så är jag nöjd. Självklart beror det på vad det är för träning man ska göra och efter det lägga upp kosten. Men jag vill bara påminna om att mat är tillräcklig, bra mat, och jag tror inte det bara gäller mig som dansar. Får du ändå inte energin att räcka till, ta hjälp av en kostrådgivare eller fråga runt bland andra som tränar. Vad har de för tips?

Oavsett vad forskarna kommer fram till, så är jag skeptisk till energidryck. Tänk efter innan om du verkligen tror du behöver ta en energidryck, en frukt eller äggmacka kan ge dig samma och till och med bättre energi!

green and red healthy food

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s