Pulvertrenden

”Populära proteinpulver i stora mängder kan skada din kropp” löd rubriken i Metro härom dagen och jag drogs såklart till att läsa hela artikeln.

Det känns som om det har snöat både proteinpulver och träningstips över oss de senaste åren och olika trender hit och dit som man ”ska” följa för att få bästa resultat av träningen. Många är lättlurade och vad jag tror befinner sig i ett desperat sökande efter det smidigaste sättet att komma i form. Och vem kan klandra dem, vem vill inte komma i form snabbt och enkelt. Vad jag tycker vi ofta glömmer bort är medvetenheten om vad vi faktiskt stoppar i oss och utsätter kroppen för. I de flesta lägen är det så överdrivet åt något håll att det inte alls blir hälsosamt och det är lätt att tappa bort sig när man samtidigt ska uppdatera dagligen om sina resultat. Ständig jämförelse och den så kallade ”morningshape”en verkar ha blivit en tvångstanke för många.

Jag har växt upp i ett hem där närodlad och ekologisk mat har prioriterats, vi har försökt undvika onödiga tillsatser och variera kosten. Det är härifrån jag har byggt mitt sätt att se på mat och för mig känns det som det mest hälsosamma – Lagom av allt. Jag dricker 3% mjölk för att kroppen ska ha det fettet och om jag plockar bort något är det överdriven mängd socker och tillsatser. Proteinpulver har jag varit skeptisk mot sen jag hörde om det första gången, men jag ska vara ärlig jag har tänkt tanken på om jag skulle testa det någon gång. Dessutom är jag nog en av de som faktiskt tränar såpass mycket att jag behöver lite extra protein, många verkar dricka sin shake utan att träna… Och det jag verkligen inte förstår är att man skulle skippa allt annat? Lagom av allt ska det var så svårt att förstå. Visst, är du känslig mot något eller mår mindre bra av något, så skippa det. Men att leva på protein är inte ett dugg hållbart och sätter kroppen i en sjuk obalans enligt mig. Jag fick mig faktiskt ett gott skratt när jag läste i artikeln: ”Ett visst överskott av protein kan öka fettinlagringen”. Det här fettet som alla är så otroligt rädda för!

Sen beror det helt enkelt på hur man tränar och hur mycket, men jag säger bara: ät mer av allt om du tränar mer. Att äta för stora mängder protein bidrar inte till en ökad uppbyggnad av muskler, en varierad kost som täcker ditt energibehov är oftast tillräckligt även om man tränar mycket. Att äta pulver ger dig inte muskler!

Förutom i proteinpulver finns även protein i kött, fisk, ägg, ärtor, bönor och linser. Och det är väl ganska basic, men för att få proteinet att fungera i kroppen behöver den sina matkompisar att hjälpa till. Så ät allt, lagom av allt, och anpassa mängden efter hur mycket du rör på dig och hur hungrig du är. Och en till sak när jag ändå är igång: Det där med att dricka extra mycket vatten bara för att är inte heller bra för kroppen. Visst, vatten renar kroppen osv, men det räcker att dricka när du är törstig, fysiskt aktiv och i högre temperaturer. Tre liter extra utöver det vanliga ger ingen vinst.

Jag följer inte trenden, jag tänker inte göra reklam för pulver när det finns mat, jag driver en typ av träningsblogg men jag tänker inte följa strömmen. Vad som funkar för någon annan kanske inte funkar för dig. Så utgå ifrån dig själv i allt, din kropp vet bäst vad som funkar för den. Lyssna och känn efter, gör och ät det som ärligt får dig att må bra.Proteinpulver-500x332

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s